úvod blog 3 kostky nad sebou

3 kostky nad sebou

Staň se dobrým automechanikem pro své kyčle i celou páteř. Toto je už 3. článek s doporučeními pro vaše Smysluplné procházky.

Už umíte dýchat, aby každý váš nádech vytvářel meziobratlový prostor a tím vytvářel plotýnkám dostatek místa a záda nebolela. Doporučuji tento způsob dechu používat, i když sedíte nebo stojíte. Vysvětlila jsem vám a dala i návod jak přidat aktivování pánevního dna do chůze, aby byla vytvořena kvalitní stabilita v bedrech, SI, ale i v kyčelních kloubech.

Pokud se podíváme na chůzi z fyziologického pohledu. Aby vše v těle dokonale fungovalo, aby to bylo pro tělo, klouby, vazy, šlachy, chrupavky co nejméně náročné, potřebujeme mít tělo v nejoptimálnějším nastavení. Představte si naše tělo jako auto. Pokud má auto špatnou geometrii a k tomu ještě i volné čepy, tak se může čep ukroutit a kolo upadnout, sjíždí se nám jednostranně pneumatiky a tím je musíme častěji měnit. Čep si v našem těle můžete představit jako kyčelní kloub, který je nesprávnou vyvážeností sil nadměrně zatěžován a tím opotřebováván a pak časem potřebujeme náhradní díl. Že máte špatnou geometrii poznáte, když se podíváte na podrážky bot, jak jsou sešlapané. Na které straně je máte sešlapané vy, vnitřní nebo vnější straně? Jak to máte vy? Kyčelní kloub je součást pánve. A protože v našem těle se vzájemně jednotlivé části ovlivňují, tak to budeme ladit jako celek.

Dnes se podíváme na napřímení a křivky naší páteře při stání i chůzi. Protože když se váha těla vyváženěji rozloží na jednotlivé obratle, než jen na jedno místo, tak se v našem těle zmírní opotřebovávání jak kyčelních kloubů a celých dolních končetin, tak i tlak na všechny meziobratlové ploténky. Další bonus je, že se nám zlepší i nálada, protože ploténky přestávají dráždit nervový systém a to je cesta ke zdraví a pohodě v celém těle.

Jednoduché fyzikální zákony platí i při (re)konstrukci těla.

Představte si pánev, hrudník, hlavu jako 3 kostky.

A tyto kostky by měly být na sobě pěkně postavené, tak jako když stavíte s dětmi z kostek komín. Pokud se některá kostka vychýlí, tak víte, že komín vysoký moc nepostavíte, a nebo bude hoooodně chatrný.

Ještě potřebujeme mít i ty kostky dobře nastavené než je začneme stavět na sebe.

Jak poznáte, že máte kostky dobře nastavené?

 

Představte si, že máte na každé kostce světlomet.

V oblasti hlavy máte světlomet na čele nebo nosu, v oblasti hrudníku vám září ze středu hrudní kosti, v oblasti pánve je světlomet v oblasti stydké spony. Viz žluté body na obrázcích. A tyto světlomety by měly krásné svítit vpřed jako dálková světla. Pokud svítí jako potkávací světla a směřují k zemi, nebo ke stropu, tak to chce poštelovat. Viz ostatní obrázky. Kam svítí vaše světlomety? Jakou cestu vám osvětlují?

 

Zažijte jaké to je mít 3 kostky dobře nad sebou, nejprve nanečisto.

  • Postavte se zády ke zdi.
  • Chodidla jako rovnoběžky, žádné špičky od sebe jako Chaplin
  • Paty cca 5 – 10 cm od zdi
  • Lehoučce pokrčte kolena

Zdi se dotýká: zadek v oblasti kosti křížové, hrudník v oblasti dolní části lopatek, a ideálně hlava, ta nemusí, pokud by vám to bylo nepříjemné a váš nos směřoval ke stropu, tak nebude.

Všechny světlomety krásné svítí vpřed a do dálky, pěkně nám osvětlují cestu, jako dálková světla auta.

Jaké to je? Možná vám to přijde nepřirozené, divné, dokonce až nepohodlné. Hurá, o to jde, protože to znamená, že jste v sobě odhalili kde je potřeba udělat změnu. Ale možná vám v tom bude hned skvěle. Tak paráda. Chvíli takto stůjte a sžívejte se s novým způsobem nastavení těla. Jak se vám dýchá? Co a kde v těle se děje za změny? Možná někde něco táhne, pne, píchá. Pokud je to na zádech zkuste se do těch míst nadechovat. Pokud to jsou kolena, kotníky tak je maličko pokrčte, nebo jakkoli si změňte postoj, aby to pro tělo nebylo tak náročné. To je taky hodně cenné, učí nás to vycházet svému tělu vstříc. Jemně, ohleduplně své tělo přetváříte, tak aby se co nejméně opotřebovávalo. Šetrně učíte nový způsob, který vede do cíle ZDRAVÍ. Také možná ucítíte, že se sami zapojují nějaké svaly, aniž byste je museli vědomě aktivovat. Jaké pak to jsou u vás? Napovím, třeba to bude břicho, ale věřím, že jich najdete mnohem víc…

Dnešní rada:

  • po dobu 14 dní takto stůjte 5 minut
  • dýchejte podle návodu, který jsem vám představila v únorovém Zpravodaji
  • pozorujte 3 kostky nad sebou
  • sledujte, kam svítí jednotlivé světlomety
  • chovejte se jako nejskvělejší automechanik, naslouchejte a vylaďujte
  • hned to aplikujte i při svých procházkách

Naučíte se cítit a znát jaké to je mít 3 kostky nad sebou a i jednotlivé kostky budou směřovat tam, kam mají. Časem se z toho zvyk a vaše tělo vám bude vděčné.

Závěr:

Na svých procházkách sledujte své 3 kostky a jejich světlomety. Nastavujte je, aby při chůzi po rovině byly hezky nad sebou, tak jak jste to natrénovali u zdi. Sledujte, kam svítí vaše světlomety, jakou cestu vám osvětlují. Vaše páteř, ale i kyčle budou zdravější a posíláte i takové svaly, o kterých jste doposud možná nevěděli.

Z takových procházek se bude vracet pokochaní krásou přírody, jejími vůněmi, vlastním tělem, naplnění dobrým pocitem a radostí, jak jste skvěle potrénovali tělo.

A to já miluju, proto to radím i vám. Ale nevěřte mi, udělejte si vlastní zkušenost.

Článek jsem psala s láskou k procházkám a s ohleduplností ke svému i vašemu tělu.

Jolana

Vyzvedněte si Blahodárnou masáž zdarma: ZDE

  1. článek - Nejuniverzálnější cvičení
  2. článek - Pánevní dno na procházce