úvod blog Prsty nohou, stabilita těla

Prsty nohou, stabilita těla

5. díl ze série Smysluplná chůze. V tématu smysluplných procházek jsme došli v našem těle až k dolů k nohám (chodidlům) jejichž součástí jsou také prsty, ty zpravidla nevnímáme, dokud nás nebolí.  

Jaká jsou vaše chodidla? Živá, citlivá, pohyblivá? Bolavá, tvrdá, necitlivá? Dělají se vám kuří oka, máte v některých místech ztvrdlou kůži, otlaky, ostruhy, spadlé klenby? A co prsty na nohách vnímáte je? To vše nám dává signál, že naše noha by potřebovala být živější.

Chodidlo se skládá:

  • 26 kostí obalených 200 svaly v délce cca 5,7 m
  • 107 vazů
  • žíly, tepny a nervy v celkové délce 1,6 km
  • stovky tisíc potních žlázek a pórů.
  • Spousta akupresurních bodů a energetických drah

Zajímavost: 52 kostí, které jsou dohromady na obou chodidlech, představuje 1/4 kostí celého těla.

Všechny svaly v našem těle chtějí být používány, stejně tak i svaly v našich chodidlech. Představte si je jako malé děti. Každé malé dítě je živé, stále nějak aktivní. Některé víc, některé méně, ale pokud některé vůbec, tak je nám hned jasné, že s takovým dítětem něco není v pořádku. A takových prcků je v chodidlech 200.

  • Prsty nohou jsou cenné, udržují stabilitu nohy i celého těla.
  • Palec je důležitý při odvíjení nohy od země při chůzi a běhu.
  • Když zapojíme prsty a příčnou klenbu do chůze, získáme partnera, který spouští aktivaci pánevního dna a břišních svalů. Pak nás nebolí záda a celá páteř je šťastná. Nebolí.

Zajímavost: máme 14 článků prstů, z toho palec má 2 články, ostatní prsty mají 3 články, ano i malíček.

Protože tím že „obyčejně“ chodíme, neznamená, že svaly a další součásti na chodidlech aktivně používáme. Dokonce většina svalů tam jen je. Drží se pomocí úponů a tvoří výstelku, abychom nechodili po kostech. Jenže jak už jsme si řekli, sval chce být aktivně používán, protože jinak si připadá zbytečný. A když se něco nepoužívá, zakrní, atrofuje, kalcifikuje (tvrdne, kostnatí).

Zamyšlení a otázky:

Podle zákona „Jak nahoře, tak dole“ je na chodidlech zobrazeno celé tělo v reflexních zónách. Zóna hlavy leží v oblasti prstů a tím i stav tlaku, bolesti v hlavě souvisí s tlakem, útlakem, bolestí prstů na nohách. To se děje především pokud nosíme boty, které naši nohu svírají.

U lidí, kteří boty nenosí „primitivní kultury“ bolest hlavy neznají.

Nohy určují schopnost mít pevné základy, zakotvit v životě a stát na vlastních nohou stabilně, ale lehce.

Znáte rčení: Kde tě tlačí bota? Mrkněte se na obrázek a všimněte si, s jakým tématem to souvisí u vás.

Podle Hermana Weidelenera jsem společností s nemocnými nohami, které hrozí nebezpečí, že ztrácí půdu pod nohama, protože se zabýváme už jen hlavou, moc přemýšlíme a málo vnímáme co se děje po našima nohama.

"Lidské chodidlo je stroj mistrovské konstrukce a umělecké dílo" (Leonardo da Vinci)

Dost bylo slov a jdeme do praxe:

1. vytvořte si nový zvyk: během dne co nejčastěji jakkoli pohybujte chodidlem, prsty nohou, kotníkem

  • pohybujte prsty nahoru a dolů (dolů víc než nahoru)
  • zabalujte prsty, jako byste jimi chtěli něco uchopit
  • natahujte je, jako byste jimi chtěli někam dosáhnout
  • zakroužíte si kotníkem různými směry…

Tím vším vracíte pozornost, živost a šťavnatost do chodidel i prstů. Zlepší se krevní i lymfatická cirkulace. Nohy budou méně oteklé, budou méně bolet. Přehřívané nohy se budou ochlazovat, a studené prohřívat.

2. Při stání přenášejte váhu z jedné nohy na druhou, přešlapujte, dělejte výpony… Dlouhé stání bez pohybu chodidla příliš zatěžuje a vyšťavuje, pak tuhnou, propadají se klenby, stagnuje průtok krve i lymfy…

3. Když stojíte, všimněte si, jestli a jak vůbec vnímáte i prsty na nohou. Jestli i ony se účastní stability a opory, nebo jestli to zachraňují paty a příčná klenba. Prsty jako by nebyly.

  • stojíte a čistíte si zuby, nebo když stojíte ve frontě, uvědomte si své prsty a jejich všechny články.
  • snažte se prsty natáhnout do dálky, jako by se měly rozeběhnout dopředu na průzkum
  • pak je zabořte v celé délce do země (do boty), jako byste všechny články chtěli obtisknout do země
  • vnímejte jaké to je, jak a kolik různých svalů v těle se zapojí. Dokonce i hodně vzdálených (třeba i mezi lopatkami).

4. Protahujte nárty – v sedě na židli to jde nejpohodlněji (obr. č. 4) - často bývají nárty i prsty zkrácené, tento cvik vytváří prostor pro tvoření příčné klenby.

 5. Při chůzi a procházkách (jde to i v botách): Všimněte prstů na nohách. Jak vnímáte, že jsou prsty nohou při chůzi používané. Účastní se odrazu do dalšího kroku? Nebo opět jako by nebyly?

  •  Představte si to jako byste měli kamínek (obrázek č. 5) a ten vždy při odrazu chtěli prsty a příčnou klenbou odhodit, odhrábnout za sebe. Když byste šli po písku, tak opravdu budete daným místem na noze písek odhazovat.

Naučme se znovu používat prsty nohou při chůzi, je potřeba i jim vrátit sílu, i oporu a pozvat ať spolupracují.

  • Je tu teplo, choďte každý den venku aspoň chvíli bez bot, to je nejjednodušší masáž a oživování chodidel. A právě během této chvíle využijte doporučení, viz výše.

Přeji ať je vaše tělo zdravé a mějte se skvěle ve svém těle s láskou a úsměvem.

Jmenuji se Jolana Novotná – pohybová specialistka, zaměřuji se na funkční pánevní dno, scelování diastázy, dech a chůzi. Kurz Smysluplné chůze propojuje všechny mé specializace, protože chůze je pro každého člověka nejuniverzálnější pohyb. Vytvořila jsem Pohybotéku, což je video knihovna všech mých online kurzů a lekcí pro zdraví celého těla. Jsem lektorka ve škole pánevního dna Renaty Sahani, absolventka fyzioterapeutické školy Spiraldynamik LEHRGANG BASIC, lektorka Oxygen Advantage. Jsem senzitivní a tvořivá obyčejná žena, která má nespočet talentů a zálib. Od točení na hrnčířském kruhu, zahradničení, cestování, v 50 letech jsem se naučila na snowboardu a žiju heslem „MÁM SE SKVĚLE VE SVÉM TĚLE“. Více o mě www.jolananovotna.cz, www.pohyboteka.cz

Vyzvedni si pro sebe Blahodárnou masáž zdarma: ZDE